Een speciale plek voor bijzondere jeugdzorg

Wat we allemaal doen op de boerderij

Leemhut

Leemhut

In de zomer van 2018 is er hard gewerkt aan de leemhut. Met haar prachtige natuurlijke uitstraling vormt de leemhut een mooie plaats voor ontprikkeling en 1 op 1 begeleiding.

Les van de smid

Les van de smid

Leren lassen, trommelen en hele gave dingen van metaal maken. Onze bekwame smid is natuurtalent in lesgeven. Onder zijn toeziend oog leren kinderen mooie technieken voor het werken met metaal. Door onderdelen van dit vak aan te leren en het mogen werken met het stoere gereedschap geeft zichbaar een trots gevoel. Het zelfvertrouwen schiet hiermee direct omhoog.

Kantine

Kantine

Een nieuwe kantine. Een plek waar we de dag starten, pauzeren en de dag eindigen. Uiteraard ook de plek waar we bij slecht weer activiteiten ondernemen zoals knutselen, koken en bakken.

Paardrijden

Paardrijden

Het paardrijden heeft op vele vlakken een positief effect op de ontwikkeling van een kind. Met deze activiteit zal je kind een groot deel van zijn of haar tijd buiten in de frisse lucht doorbrengen. Naast het feit dat ze zich verbonden voelen met de natuur, ontwikkelen ruiters een sterke relatie met hun paard.

De paardrij-oefeningen en het voeren en poetsen van het paard zorgen ervoor dat er een diepe vriendschap wordt op gebouwd tussen ruiter en dier, die een leven lang kan duren. Je kind vergroot ook zijn/haar inlevingsvermogen en leert geduldig en rustig te zijn. Doordat je kind zelfstandig voor het paard zorgt, werkt je kind ook aan zijn/haar zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Het paardrijden heeft ook een positief effect op de gezondheid.

Door de tijd die je in de natuur doorbrengt en de relatie met het paard kan je kind zich na schooltijd echt ontspannen. Tegelijkertijd versterkt de training de spieren en verbetert de flexibiliteit. Daarnaast worden met het rijden het evenwichts- en het coördinatiegevoel bevorderd.

Klusjes

Klusjes

Julie Lythcott-Haims schreef het boek ‘How to Raise an Adult’ en baseerde zich op een onderzoek wat is uitgevoerd door Harvard Grant Study. Daaruit blijkt dat kinderen die huishoudelijke taken vervullen thuis later succesvoller zijn dan kinderen die dit niet deden.

Dit heeft alles te maken met de vaardigheden die kinderen ontwikkelen wanneer ze klusjes doen. Een van de belangrijkste vaardigheden die ze hierbij ontwikkelen is het leren omgaan met verantwoordelijkheden. Ze leren hierdoor dat dingen niet vanzelf gaan en dat ze ergens voor moeten werken. Iets wat ze later in hun leven op allerlei fronten zullen toepassen.

Eén van de onderzoeksresultaten is dan ook letterlijk dat volwassenen die later ‘succesvol’ zijn, als kind klusjes hebben gedaan in huis. Sterker nog, hoe eerder ze daarmee beginnen, hoe beter. Als zij hun taak niet volbrengen en letterlijk zien dat er daardoor iets niet gebeurd, leren ze begrijpen dat zij hier verantwoordelijk voor zijn. Dat veroorzaakt dan weer het harde werken om een doel te behalen.

Zo lijden de dieren honger als ze niet gevoerd worden, worden ze ziek als ze niet verschoond worden en hebben we geen bord of beker meer als we ze niet afwassen.